Via-Roma.reismee.nl

Proloog

Proloog

Zo, daar zijn we dan weer. Vier 'struise' mannen die klaar zijn voor het volgende avontuur. Op zaterdag 6 juni hopen wij onze fietstocht naar Rome te beginnen. Dat 'struise' heb ik overigens niet zelf bedacht maar geleend van de moeder overste die ons bij ons vorige avontuur in 2013 in Antwerpen begroette met deze benaming. De struise mannen zijn wederom, in willekeurige volgorde, Rob Oostendorp, Gerard Bongers, Wim Weijers en ikzelf, Hans Buter. Inmiddels twee jaar ouder en vermoedelijk heel ietsje wijzer. Dit keer gaat de reis dus naar Rome via, ruwweg, de volgende route. We starten in Tonden waar we ons zaterdag verzamelen met een handjevol familie en vrienden die ons vervolgens rond een uur of twaalf zullen uitzwaaien. Via Gennip ,Venlo en Roermond gaan we Duitsland in waar we in de buurt van Remagen bij de Rijn zullen aankomen. Vervolgens gaan we stroomopwaarts tot de plaats Bingen en steken dan door naar Bregenz aan de Bodensee. Dan via Vorarlberg naar Tirol om na het nemen van een tweetal passen in de richting van Merano te rijden in Italië. Na Merano komen we via Bolzano en Verona in de Povlakte en daarna gaan we Apennijnen in naar Florence. Vervolgens door het mooie Toscane en Siena in de richting van Rome waar we dan begin juli hopen te arriveren.
De voorbereidingen zijn bij een ieder van ons in volle gang en waarschijnlijk bijna afgerond maar afgelopen week mochten we al bijna de eerste afvaller begroeten. Wat was nu het geval? In mijn enthousiasme had ik in een excel sheet een keurig routeschema gemaakt met daarbij een richting van de af te leggen dagafstanden. Dat, zeer ambitieuze, schema zou ons al na drie weken in Rome brengen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. We willen immers onderweg ook nog wel een beetje genieten. Dat had ik de mannen in de begeleidende mail ook duidelijk gemaakt zodat niemand zich ongerust zou hoeven te maken. Maar daarbij had ik buiten de ongeduldigheid van Wim gerekend die alleen de bijlage had geopend en gelezen en vervolgens de hele nacht geen oog dicht heeft gedaan. De volgende dag is het gelukkig toch nog goed gekomen. Voortaan wel de hele mail lezen mijnheer Weijers!
Bij de voorbereidingen hoort natuurlijk ook een goed take-off gesprek om enkele zaken van te voren goed met elkaar af te stemmen. Dat hebben we enkele weken geleden gedaan in het bijzijn van Gert Jan Wassink die ook dit keer weer bereid is om aan het eind van onze trip de bestelauto van Gerard naar het eindpunt te rijden waardoor onze terugreis met fietsen en bagage is verzekerd.
Verder hebben de struise mannen bij dat gesprek wat vage afspraken gemaakt over de dagelijkse fietsafstanden en wat codes over het gebruik van onze smart phones. Daarnaast ook wel een kloek besluit over de overnachtingen. We gaan niet kamperen. Toen ik voorstelde om de tent mee te nemen kregen Gerard en Wim spontaan trillende handen en vreemd gekleurde vlekken in de nek. Ik ben kleurenblind maar ik vermoed dat ze rood waren. Rob en ik hebben, om erger te voorkomen, ons er bij neergelegd en gaan we gaan ons nu richten op het vinden van leuke hotelletjes en pensionnetjes. Eerlijk gezegd ben ik er zelf ook niet heel rouwig om dat we het kamperen skippen omdat mijn lijf door de Lyme en Reuma die ik vorig jaar heb opgelopen niet altijd positief reageert op een overnachting in een klein tentje.
Bovendien scheelt het behoorlijk wat gewicht dat we dan dus niet over alle bergen en bergjes hoeven te zeulen.
Ook de financiën moeten natuurlijk geregeld worden en het was wel ontroerend om te zien hoe snel Rob zich over de taak van penningmeester wilde ontfermen. Als oud bankier is dat uiteraard op z'n lijf geschreven maar de gretigheid waarmee hij die functie naar zich toe trok geeft wel te denken. Enerzijds vraag je je later af of dat geld in goede handen is en anderzijds heb je steeds het gevoel dat die oud bankiers ergens nog iets goed te maken hebben. Afijn, op onze trip naar Santiago de Compostella heeft Rob laten zien dat hij het nog steeds in zijn vingers heeft. De functie van penningmeester dan h?.
Nou, hier wil ik het maar even bij laten voordat ons avontuur al bij de proloog uit de hand begint te lopen. We hebben er allemaal veel zin in om weer van start te gaan en voelen ons bijzonder bevoorrecht om dit te kunnen en te mogen doen.
Ik wil proberen om zaterdagavond het relaas van onze eerste etappe te posten.
Tot dan, fino al giorno dopo domani.

Willeke Buter

Dat is al een heel verhaal Hans!
Veel fiets plezier mannen.

Eric

Heel veel succes en plezier!

Tony Marsh

Hello from Winston-Salem NC.
Wim, good luck to you and your friends on this grand adventure.
It will be fun to follow your progress.
Wishing you blue sky and a tail wind.
Cheers
Tony, Ingrid, Elena, Alec

Ingrid

Veel Plezier Jonge's. Het klinkt prachtig.

Ineke Bremer

Succes mannen !

Dery en Geert Jan de Groot

Ooit stuurde Julius Caesar grote hordes Romeinen onze richting op om Noord-West Europa te veroveren!
Nu zijn wij aan de beurt!
Koning Willem Alexander zoekt het niet in kwantiteit, maar in kwaliteit: hij stuurt "de verschrikkelijke vier" richting Rome! Wij wensen jullie een prachtige "veroveringstocht" toe!