Via-Roma.reismee.nl

Ontmoeting met de Rhein

Zülpich - Rhens 115 km

Ontmoeting met de Rhein
Goeiedag, wat kan die man snurken. In de overtreffende trap. Normaal gesproken gebruik ik die earplugs nooit, behalve als ik op een camping vertoef waar op vijf meter van mijn tentje regelmatig een aggregaat staat te loeien om de stroomvoorziening te regelen. Maar vergeleken bij HW klonk dat aggregaat als de motor van een fluisterboot.
Nadat ik de gele wonderplugjes had ingedaan was ik plotseling audiotechnisch volledig afgesloten van de buitenwereld en hoorde niet eens mijn wekker afgaan. Maar Ineke vertel eens, hoe ga jij hier mee om? Op den duur gaat dit toch ook constructief ernstige gevolgen geven aan de kwaliteit van de poten onder je bed en het behang van de muur kan hier toch ook niet tegen. Denk ik. Nou ja, vanavond heb ik in ieder geval twee goede redenen om die earplugs bij de hand te houden. Op onze huidige slaapplek lagen al heel tactisch een setje van die dingen op het nachtkastje omdat op ongeveer tien meter van ons hoofdkussen de treinen langs denderen.
Bij het ontbijt vanmorgen hadden we de afspraak gemaakt om het vandaag een beetje rustig aan te doen. HW had dermate last van zijn bovenbenen, door de inspanningen van de afgelopen dagen, dat hij graag vandaag de door hem zo begeerde zeventig kilometer zou willen afleggen. Daar zouden we ons dan op richten. Om een uur of negen waren we zover dat we onze tocht van vandaag konden starten en met een omtrekkende beweging om de stad Euskirchen, kennelijk is daar niet zoveel te beleven, gingen we op weg naar de eerste koffiestop. Iedere dag, als we ongeveer 30 km hebben gereden begint HW een beetje zeurderig te vragen of er al een koffieadres in de buurt is. Dat is dan natuurlijk nooit zo maar vandaag kon ik hem en ook Dom Roberto beloven dat de koffiestop zeer nabij was. Dom Roberto had overigens naast de koffie zijn eigen redenen om snel een stopje te willen. Bij een alleraardigst stationsgebouwtje van Bahnhof Kottenforst hebben we de koffie genuttigd die werd vergezeld van een stuk apfelkuche, ja,ja, laat HW z'n gang maar gaan. Van deze Apfelkuche hebben we werkelijk de hele dag en ver in de avond nog plezier gehad.
De routebeschrijving loodste ons vervolgens heel handig tussen grote plaatsen als Meckenheim, Bonn en Bad Godesberg door naar de Rhein waar we rond het middaguur arriveerden nadat we overigens al een paar stevige klimmetjes voor de kiezen hebben gekregen. De afdaling naar de Rhein was wel een mooie beloning voor onze inspanningen. Erg leuk om vervolgens via fietspaden vlak langs het water naar het zuiden te koersen met een prima lunch in Remagen. Op dat moment hadden we er al ruim 60 km op zitten en diende zich het moment aan waarop HW het bijltje er bij neer zou gooien. Maar nee, HW had een prima herstel doorgemaakt en was bereid om door te rijden richting ons begrote eindpunt, Koblenz. Het mooie rugwindje hielp ons om de afstand naar Koblenz comfortabel te overbruggen. Gerard en ik hadden hierbij volop gelegenheid om een beetje te dollen met een paar Duitse mountainbikers die helaas toch vrij snel moesten afhaken omdat ze ons, met onze volgepakte fietsen niet konden volgen. De bedoeling was eigenlijk om ergens voor Koblenz te stoppen maar op de een of andere manier hebben we toch iets over het hoofd gezien. Vrij plotseling stonden we namelijk aan de oever van de Moezel met een riant uitzicht op het Deutsches Eck, het behoorlijk pompeuze monument met daarop een gigantisch ruiterbeeld op de plaats waar de Moezel in de Rhein uitmondt.
We besloten om de route nog even verder te vervolgen om te kijken of er verderop nog een hotel was te vinden. Dat bleek in eerste instantie het geval bij een hotel waar HW de dame aansprak met de woorden Genädige Frau en de dame in kwestie Ad Rem antwoordde dat de Genädige mit Urlaub war und die Frau für die Arbeit ist.
Er waren twee kamers beschikbaar en de fietsen konden in de kelder maar dat bleek uiteindelijk toch een probleem. Via een moeilijke trap zouden we de fietsen in de kelder kunnen plaatsen die eigenlijk al vol stond. Resoluut zijn we dus maar weer vertrokken, de uitbaters in verwarring achter latend, want een goed onderdak voor onze edele tweewielers is een eerste vereiste.
Maar dan, het was inmiddels wel vijf uur geweest en dan wordt het toch wel tijd om een slaapplek te vinden. De eerste mogelijkheid mislukte jammerlijk, namelijk vol, en dus werden we gedwongen om stug door te rijden, Koblenz weer uit.
In het routeboekje had ik inmiddels gezien dat er enkele kilometers verder nog wat kleine dorpjes zouden komen waar nog hotel faciliteiten beschikbaar moesten zijn. En zo belandden we uiteindelijk in het plaatsje Rhens, circa 10 km na Koblenz. Wij konden daar om 18.30 uur nog net de laatste kamers wegkapen voor de neus van enkele fietsers die nog na ons kwamen. Een goede les dus waardoor we weer weten dat je zeker niet te laat moet stoppen als je, zoals ons, op de bonnefooi onderweg bent.
Overigens zijn de kamers weer prima en hebben we inmiddels onze eveneens goede avondmaaltijd achter de kiezen. Dom Roberto is om 21.00 uur naar zijn nest gegaan om wat extra rust te pakken. Ik zit met de andere mannen in de Stube van het hotel, waar de barman als twee druppels water lijkt op de minister van financiën van Griekenland, nog even te genieten van onze laatste slokjes wijn. Wie durft er nog te zeggen dat Duitse wijnen niet goed zijn?
Ook wij zullen het echter niet al te laat maken want morgen wacht ongetwijfeld weer een enerverende dag waarbij ook de temperatuur aanmerkelijk hoger beloofd te worden dan vandaag maar nog niet zo hoog als de dagen daarna waarbij tropische temperaturen in het verschiet schijnen te liggen.
Bis Morgen

Marloes

Fijn dat het zo voorspoedig gaat! Fijn om zo voor het slapen gaan elke avond een update te lezen??

Bis morgen!

Marloes

Haha en de ?? Moeten !! Zijn... Tijd voor ????

Marloes

Goed, de laatste vier vraagtekens was een emoticon... werken blijkbaar niet overal ;)

Marco

Mooie afstand vandaag! Maarrrr geen robbiemomentje?!

Ineke

Hans fijn dat jij ervaart wat ik moet doorstaan
Eindelijk iemand die medelijden heeft
Haha????????????
Probeer eens iets minder eten , appeltaart e.d.en drank dan gaat het vast beter????????????????????????????????????????
Als dat niet werkt
SUCCES voor de andere dagen
Je kunt ook zijn neus dichtknijpen