Via-Roma.reismee.nl

Door de wijngaarden naar Speyer

Door de wijngaarden naar Speyer

Nieder-Olm - Speyer. 110 km
Het beloofde een warme dag te worden vandaag. Temperaturen van 30 graden of meer werden ons in het vooruitzicht gesteld. Als dat maar niet zou eindigen met een knetterend onweer dachten we nog bij het ontbijt in onze heel rustiekeGasthof in Nieder-Olm. Het was direct al een beetje broeierig en plakkerig en dus zeiden we tegen elkaar dat het belangrijk was om genoeg te drinken. Met volle bidons vertrokken we dus in zuid-oostelijke richting om bij Nierstein de Rijn weer op te pakken.
Wim gaf aan dat hij wat vroeger dan anders wilde stoppen omdat er nog wat werk op hem lag te wachten. Daar wilden we wel rekening mee houden hoewel ik mij meende te herinneren dat hij de vorige dag had ook al zoiets had gezegd. Maar dat was toen jammerlijk mislukt omdat hij bij het ruiken van zijn nachtkussen onmiddellijk in slaap valt. En dan wordt werken lastig.
Onderweg naar Nierstein kregen we direct al enige klimmetjes te verwerken waaronder hellinkjes met10 %. Heel kort na je ontbijt is dat echt nog niet fijn maar we wisten ons er overheen te worstelen. Vanaf Nierstein ging de route weer strak in zuidelijke richting en hadden we veel profijt van de wind die nog steeds vanuit oost/ noordoostelijke richting in onze rug stond te blazen. Het gedeelte van Duitsland heet hier Rheinland-Pfalz en er komen veel wijnen vandaan, getuige de enorme wijngaarden waar onze fietstocht doorheen kwam. In een vlot tempo wisten we de afstand tot Worms te overbruggen en mijn Garmin loodste mij feilloos door de stad totdat HW een Italiaans restaurantje wist te ontdekken langs de route. Tijd voor de lunch. Na de nodige pasta/koolhydraten te hebben genuttigd vervolgden we onze reis naar Ludwigshafen. Volgens het routeboekje zou de route vlak langs de Rijn gaan maar daar hebben we eigenlijk niets van gezien omdat de dijk de rivier aan het gezicht onttrok. Onderweg komen we inmiddels meerdere malen Nederlandse fietsers tegen die dezelfde route rijden. Ook in tegenovergestelde richting zien we regelmatig fietsers rijden die hoogst waarschijnlijk vanuit Rome terug aan het fietsen zijn. Op een terras, ongeveer tien kilometer voor Speyer, komen we een Nederlandse fietser tegen die we ook al een keer hadden ontmoet bij Jülich aan de Roer. Hij vertelde dat hij zeker een uur de weg had lopen zoeken in Ludwigshafen waarna ik mij weer gelukkig prijsde met mijn Garmin waar de goede route keurig in een blauwe lijn op mijn schermpje staat.
Na deze stop besluiten we om het eerste hotelletje te nemen dat zich zou aandienen. Dat zou dan ongeveer vijf kilometer voor de plaats Speyer zijn. Bij het bereiken van dat hotel besloten we echter om toch door te rijden tot Speyer omdat die plaats wat meer te bieden leek te hebben. Vlak voor Speyer kwamen we nog langs de brug over de Rijn die ik al zo vaak had gezien op onze reizen met de auto naar het zuiden. Helaas kon ik geen goede foto maken van de brug.
Even later kwamen we aan in Speyer bij een prachtig gelegen hotel waar de eigenaar ons wist te vertellen dat er bij hem geen plaats was en dat er vermoedelijk in Speyer geen plek meer was te vinden. Er werd dezer dagen een cultureel event georganiseerd rondom het thema "Titanic". Ik zag ineens de ijsbergen al in de Rijn dobberen met daaromheen een grote boot die pogingen deed om op de roteren te pletter te lopen.
De mededeling van de hoteleigenaar was een behoorlijke teleurstelling omdat we na 110 km niet meer zoveel zin hadden om nog verder door te rijden naar de eerstvolgende plaats. Bovendien zouden we dan Speyer moeten verlaten terwijl dat toch een onverwacht leuke stad bleek te zijn. Op deze momenten brengen we echter HW in stelling die toch nog behoorlijk vlot een hotel wist te vinden, net buiten de oude binnenstad. Na een opfrisbeurt in het hotel zijn we rustig terug gelopen naar de oude binnenstad waar we op een terras heerlijk hebben genoten van onze avondmaaltijd. Na het nuttigen van de nodige wijntjes bij het eten kost het schrijven van deze blog me dan ook de nodige moeite. Ik ga maar snel mijn bedje opzoeken om morgen weer fris te zijn voor de volgende etappe. Die gaat voor het eerst ook wat serieus klimwerk opleveren. De vlakke etappe's behoren vanaf vandaag voorlopig tot het verleden.
Bis Morgen

Reacties

Reacties

john keus

en waar blijven de filmbeelden?

José Götz

Helemaal geen Robbie momentjes gehad??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!